Walnoot-koffietaart

vrijdag 28 september 2012

De komende tijd komen er een aantal taarten aan, niet alleen uit het taartenboek wat ik onlangs kreeg, maar ook van Rudolph van Veen, een naam die op mijn blog wel vaker voorkomt, haha. 
Zo ook onderstaande taart, een walnoten-koffietaart, die ik speciaal gemaakt heb voor mijn moeders verjaardag. Het recept + filmpje hoe hij dit maakt kun je vinden in Rudolphs Bakery.

Rudolph gebruikte taartpannen van 20cm, deze heb ik niet. Ik heb daarom gekozen voor een springvorm van 24cm. In het filmpje geeft Rudolph aan dat het slim is om meerdere bakpannen te hebben. Zelf heb ik maar 1 springvorm die 22cm is, ik heb daarom de gok gewaagd om het laagje voor laagje te bakken en te wachten. Verrassend genoeg ging dit prima! Zorg wel dat je de mix even weegt, dit heb ik niet gedaan. Hierdoor waren mijn lagen niet gelijk en varieerde de baktijd iets.

Normaal pas ik niet veel aan, bij recepten van Rudolph. Maar ik vind persoonlijk de koffiecrème erg zoet! Ik heb daarom zo'n 100 gram minder poedersuiker gebruikt, en zelfs ietsje meer boter (ongeveer 50 gram) toegevoegd om het wat meer in balans te krijgen. Bij onderstaande hoeveelheden heb ik Rudolphs recept aangehouden. Proef tijdens het toevoegen van de poedersuiker dus even, om te kijken hoe zoet je de botercrème wilt hebben.

Ook de crèmevulling heb ik minder poedersuiker gegeven, ongeveer 100 gram (i.p.v. de aangegeven 300gram). Ik heb dus veel dingen naar eigen smaak aangepast, belangrijk bij deze taart is toch echt het proeven tussendoor!
De volgende keer zou ik persoonlijk ook minder walnoten door het sponscake beslag doen, het is namelijk een erg machtige taart. De taart moet dus niet in te grote punten gesneden worden, toch echt wel 14-16 puntjes zou je eruit kunnen halen.
Sponscake
- 6 eieren
- 260 g basterdsuiker
- 150 g bloem
- 1.5 el zonnebloemolie
- 210 g walnoten

Verwarm de oven voor (hetelucht) 190 ºC. Mijn oven zet ik altijd op 195ºC, die extra 5 graden heeft die van mij toch echt wel nodig.
Vet de bakvormen in en bekleed met bakpapier. Hak de walnoten fijn. Klop de eieren met de basterdsuiker lobbig. Spatel de bloem, zonnebloemolie en walnoten erdoor. Makkelijker voor deze taart is het bakken van de laagjes, in plaats van het snijden van de taart in lagen. Verdeel het beslag daarom over de taartpannen (of springvormen) en bak in de oven in circa 15 minuten gaar. Laat afkoelen in de taartpan/springvorm en trek dan voorzichtig het stukje bakpapier van de onderkant.
Crèmevulling
- 300 ml slagroom
- 300 g poedersuiker
- Merg van een half vanille stokje

Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Klop de slagroom met de poedersuiker en het vanillemerg stijf. Je kunt ook fijne kristalsuiker gebruiken, maar de poedersuiker lost wat beter op.

Koffiecrème
- 300 g zachte boter
- 300 g poedersuiker
- 1 el melk
- 1 el oploskoffie
- 2 el warm water

Mix de boter met de helft van de poedersuiker luchtig. Los de oploskoffie in de melk op. Voeg de rest van de poedersuiker, het koffiemengsel en het water aan de boter toe en meng goed door tot een egale crème.
- Voor de decoratie aan de buitenkant, heb je nog zo'n 250 g walnoten nodig.

Strijk een deel van de crèmevulling van slagroom op een plak sponscake. Leg hier een plak sponscake bovenop en spatel hierover nogmaals een deel van de crème vulling. Dek af met de laatste plak sponscake en schep de rest van de crème vulling in een spuitzak met een spuitmondje.
Bestrijk de zijkanten en de bovenkant met de koffiecrème. Hak de walnoten fijn en houdt een aantal halve walnoten apart. Druk de taart aan met de gehakte walnoten. Spuit rozetten op de taart met de overgebleven crème vulling en leg op elke rozet een halve walnoot.

This entry was posted on vrijdag 28 september 2012 and is filed under ,,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

1 reactie op “Walnoot-koffietaart”

  1. Deze taart lijkt mij erg lekker. Ik ben ook aan het experimenteren maar dan vooral met cake welke ik dan voorzie van een klodder slagroom. Ik was op zoek om nu eens koffie creme te maken om deze dan bij de cake te serveren. Ik kwam via Google op deze blog. Ik ga in het weekend de taart een proberen te maken.

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.