Pompoen cakepops

zondag 7 oktober 2012

Cakepops zonder stokje! Natuurlijk had dit makkelijk gekund, maar wilde dit ideetje graag even testen! Al een poosje liep ik rond met het idee om verschillende soorten cakepops te maken, niet alleen met strooisels of verschillende kleuren chocolade, maar ook met marsepein en/of fondant. 
De cake balletjes waren nog over van de cakepops met hazelnootkrokant, vandaar ook het kleine aantal aan  'pompoenen'!
Het was even een klusje, om de fondant er netjes omheen te krijgen, de onderkantjes verdienen nog wat oefening. Na wat geklungel bij de eerste, gingen de andere twee toch al stukken sneller. Het resultaat vind ik dan ook super om te zien!

Wat heb je nodig:
- Cakepop balletjes
- Fondant (oranje, groen)
- Fondant tools, maar je zou ook een satéprikker en een kwastje kunnen gebruiken.
- Eetbare lijm (bijv. tylosepoeder met water)

Ik ben begonnen met het groene 'wokkeltje' van de cakepop, groene fondant heb ik tot een dun sliertje gerold en rondom een kwastje gewikkeld zodat dit zijn vorm zou vasthouden. Het steeltje heb ik op het eind gemaakt, hier kan niet zo heel veel mis gaan, geen enkele steel lijkt op elkaar bij pompoenen.

Om de balletjes te bekleden heb ik de oranje fondant uitgerold en met een ronde uitsteker van 8cm cirkels gestoken. Het bekleden van een rond balletje is nog een hele klus, je krijgt namelijk al snel plooien! Werk daarom langzaam alle plooien weg, zonder te hard te drukken, het zou namelijk zonde zijn als je cakeballetje kapot gaat. De uiteinden van het rondje fondant komt samen aan de onderkant, knijp voorzichtig het fondant weg wat er teveel is en druk het dan zachtjes aan. Wat voor mij handig ging, was het balletje even zachtjes rond draaien in mijn handen, alsof ik een gehaktballetje aan het draaien was. Hierdoor werd de fondant wat gladder en ging het wat glimmen. Met de achterkant van een dun kwastje heb ik de sneetjes gedrukt, zodat het leek op de vorm van een pompoen.
Maak een steeltje van groene (of bruine) fondant en plak dit met wat eetbare lijm (tylose poeder vermengt met water) of een klein beetje water op het cakeballetje. Haal de groene 'wokkels' van de kwastjes en plak deze ook vast aan het steeltje.

This entry was posted on zondag 7 oktober 2012 and is filed under ,,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.