Marsepein varkens

dinsdag 4 december 2012

Rond sinterklaas (en ver daarvoor) zie je alle marsepein figuren, pepernoten en fondantkikkers en muizen weer in de winkels. Laatst had mijn vader dan ook een bakje 'varkens' gekocht, om er heerlijk van te snoepen. Nadat ik het bakje eens bekeken had kon ik nog niet helemaal zeggen dat ik het op een varkentje vond lijken. Tijd om het zelf eens te proberen dus!
Na een poosje rond gesnuffeld te hebben op google, kwam ik een paar varkentjes tegen die ik wel erg mooi vond. Een aantal vielen daarin tegen ook direct weer af! Bovenstaand varkentje is dan ook een combinatie tussen een aantal afbeeldingen en mijn eigen interpretatie van een varken!

Wat heb je nodig:
- Roze marsepein (of gewone die je zelf roze kleurt)
- Boetseer tools
- Oogjes van witte fondant of ronde decoratieballetjes

Tijdens het maken van de varkentjes heb ik geen uitgebreide how-to foto's geschoten. Wel kan ik je in een aantal stappen zeggen hoe je de basis van het varkentje maakt.
Je hebt namelijk 2 bolletjes, een is iets groter en wordt het lijfje. Dit bolletje rol je iets ovaal als een grote druppel, de kont van het varkentje ligt iets omhoog en is breder dan het lijfje. Het tweede bolletje blijft rond en wordt het gezichtje. Van een stukje fondant rol je twee evengrote slangetjes, dit worden de voorpoten van het varken.

Van een dun slangetje fondant rol je een varkensstaartje in een krul en een plat ovaaltje word de snuit. De oortjes varieren, zelf heb ik balletjes gemaakt die ik platdrukte en in een punt liet eindigen.
Met de de fondanttools (kleine baltool) maak je de neusgaten, mond en de inkeping waardoor het lijkt alsof het varkentje benen heeft. Vergeet vooral niet om de voorpoten aan de onderkant wat in te snijden. Een varken heeft namelijk poten die eruit zien als een schaar!
Mocht je het lijfje teveel werk vinden, kun je het natuurlijk ook alleen bij het hoofdje houden!

Een leuke tip: bij de Action verkopen ze tegenwoordig ook boetseer tools voor marsepein en fondant. Naast mijn al eerder aangeschafte setje, heb ik er hier ook eentje van meegenomen. Voor de prijs hoef je het niet te laten, ze kosten slechts 1,19 per set! Je vult je decoreer tools dan ook aan met een flink aantal tools die je voor allerlei doeleinden kunt gebruiken.

This entry was posted on dinsdag 4 december 2012 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.