Rijstevlaai

maandag 7 januari 2013

Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter mijn mini rijstevlaaitjes nog nooit met jullie gedeeld te hebben! Ik zocht het recept hier voor op mijn blog, maar kon deze daardoor ook niet vinden.
Na mijn recept voor de kruimelvlaai met croissant bodem, bedacht ik mij dat dit met de rijstevlaai ook een lekker en snel alternatief zou kunnen zijn.

Het deeg
- 9 gram gist
- 9 gram suiker
- 150 gram bloem
- 15 gram boter
- 75 ml. lauwe melk
- Half ei
Of wanneer je snel en makkelijk wilt, gebruik je natuurlijk croissantdeeg!

Begin met het weken van de gist in de lauwe melk. Doe de bloem in een kom en voeg hier wat zout, boter en suiker bij. Kluts het halve ei en voeg dit samen met de het melk en gist mengsel toe. Kneed dit met een mixer en deeghaken tot een soep deeg.
Het is verstandig om het deeg even na te kneden met de hand en voeg wat extra bloem toe als het plakkerig is. Laat het deeg daarna rijzen tot het dubbele in volume op een warme plek met een natte handdoek.

Vulling
- 600 ml melk
- 60 gram dessert rijst
- 60+18 gram suiker
- 1 eiwit
- 1 eidooier
- 1,5 eetlepel Custard

Doe de melk in een pannetje en voeg de rijst en 60 gram suiker toe, breng dit al roerend aan de kook. Ondertussen maak je met de custard  een mengsel door hier twee eetlepels melk bij te doen.
Wanneer de melk met rijst kookt zet je dit zachter en laat je dit garen onder af en toe roeren. Voeg na ongeveer 30 minuten het custard mengsel toe en laat het nog even doorkoken met de rijst. Wanneer dit gaar is kun je het laten afkoelen in een schaal met hierover wat plasticfolie.

Terwijl het rijst mengsel afkoelt, scheid je de dooier van het eiwit en klop je dit met de 18gram suiker op. Wanneer het mengsel voldoende is afgekoeld meng je de dooier en de helft van de opgeklopte eiwitten hierdoor.

Verwarm de oven voor op 200 graden celcius en rol het deeg uit. Bekleed je vorm (of muffin vorm) met het uitgerolde deeg. Vet je vorm van te voren wel even goed in!
Verdeel de helft van het rijst mengsel in de bakvorm en schep de overige eiwitten in het overgebleven mengsel. Verdeel dit over de eerste laag van het mengsel en bak de vlaai voor 25min.

Het versieren kan natuurlijk met opgeklopte slagroom en wat chocolade schaafsels! De schaafsels kun je makkelijk zelf maken, door met een mes over de gladde kant van een reep chocolade, te trekken zodat er krulletjes afkomen.

This entry was posted on maandag 7 januari 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.