Caramel slagroom taart

vrijdag 1 maart 2013

Al eerder liet ik jullie de chocolade koffie taartjes zien. In dit boekje zag ik ook een caramel taart met slagroom en chocolade staan. Eigenlijk wilde ik hem al als 2e (pardon, 3e) taart maken bij mijn eigen verjaardag, maar de realisatie dat hij nooit op zou komen hield me tegen.
De verjaardag van mijn broertje was daarom het geschikte moment om deze uit te proberen!

De taart is gemaakt met het zelfde deeg als de chocolade koffie taartjes. Alle restjes van het deeg wat ik overhoud, bewaar ik braaf in de vriezer. Ik heb dan ook maar een eigen plankje opgeëist in de vriezer. Uiteindelijk heb ik nu een derde van het recept liggen, waardoor ik binnenkort nog wat probeersels kan gaan maken! Met dit deeg als basis heb ik nog ideeën zat namelijk.

Wat heb je nodig:
- 1x een (24 of 26cm) gebakken taartschelp, met het recept wat je hier kunt vinden.
- 120 gram suiker
- 4 eidooiers (bewaar de eiwitten in een zakje in de koelkast en gebruik dit later)
- 20 gram maizena
- 60 ml water
- Merg van een half vanille stokje (of 1tl extract)
- 400 ml melk
- 200 ml crème fraîche
- 20 gram boter
- Snufje zout
Om te garneren:
-
 Carmelsaus (je kunt dit zelf maken, ik heb kant en klare saus gebruikt)
- 250 ml slagroom
- 2 el suiker
- 40 gram chocolade in blokjes

Bij de taartschelp kun je er voor kiezen om een net randje te hebben, zelf vond ik het wel passend om dit wat grillig te maken. Dit geeft een speels effect en ook wat karakter aan de taart.

Klop 60 gram suiker met de eidooiers en maizena tot een papje en laat dit even staan. Maak dan van de overgebleven suiker, water en vanille in een hoge sauspan carmel, door dit te laten koken tot het goudbruin is. Wanneer de carmel donkerder word, word de smaak wat bitter en is dit niet lekker. Het is dan ook even goed opletten geblazen, mijn carmel heb ik ook een aantal keer over moeten doen!

Pak dan een pan en verhit hier de melk met de crème fraîche in, wanneer de caramel klaar is en het melk mengsel is warm giet je dit in de hoge sauspan. Het gaat even flink bubbelen en pas op voor spetters. Zet het mengsel dan weer op een laag vuur en voeg hier al roerend het maizena/ei mengsel bij en laat dit nog even inkoken tot een vla substantie. Haal de pan dan van het vuur en voeg hier een klein beetje zout en de boter aan toe. Giet het karamel mengsel in de taartschelp en laat dit minstens een uur afkoelen in de koelkast.
Klop dan de slagroom met 2 el suiker en schep dit op het afgekoelde karamelmengsel. Garneer de slagroom met caramelsaus en stukjes gesneden chocolade. De taart snijd het best wanneer je hem goed koelt.

This entry was posted on vrijdag 1 maart 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.