Roomijs met aardbeien

maandag 8 juli 2013

Als afstudeercadeau heb ik een zelfvriezende ijsmachine gekregen. Voordeel aan deze machine is dat je hem kunt pakken wanneer je wil en je niet hoeft te wachten tot je koelelement goed bevroren is. Ook kan ik nu meerdere soorten ijs achter elkaar draaien, ideaal aangezien ik nog niet goed weet hoeveel mengsel ik precies in de machine kwijt kan.. Mocht je op zoek zijn naar een ijsmachine, kan ik dan ook echt een zelfvriezende ijsmachine aanbevelen!

Afgelopen weekend was het heerlijk warm, tijd dus om mijn nieuwe liefde tevoorschijn te toveren! We hebben bijna altijd slagroom in huis, van die langer houdbare slagroom in pakjes die we direct koel zetten. De meeste ijsrecepten op het internet zijn die van roomijs, hierin gaat meestal een combinatie van slagroom met volle melk. Twee ingrediƫnten die we dus altijd in huis hebben!

Wat heb je nodig:
- Half vanille stokje (of 1tl vanille extract)
- 250 ml slagroom
- 4 eidooiers (het wit wordt niet gebruikt)
- 150 gram witte basterdsuiker
- 250 ml volle melk
Optioneel:
- 250 gram stukjes aardbeien
- IJskoekjes of wafels als garnering

    Mix in een kom de slagroom met een handmixer tot yoghurtdikte. Mix in een andere kom de eidooiers met de basterdsuiker tot je een lichtgele (iets donkerder dan mayonaise) overhoud. Meng hier de vanille extract of het merg van een vanille stokje door. Voor de dooiers ben ik nog op zoek naar een winkel waar ik gepasteuriseerde eidooiers kan kopen, mocht je weten waar dit kan hoor ik dat graag!

    Klop langzaam de melk door het dooiermengsel en schep daarna de lobbige slagroom erdoor tot je een egaal mengsel hebt en er geen slagroomklontjes meer zijn. Laat dit mengsel ongeveer 25 minuten in de koelkast afkoelen en roer dit nog even goed door voor je het in de ijsmachine doet. Draai het mengsel in 30 tot 40 minuten tot een ijsmengsel.
    Wil je van dit roomijs een aardbeienroomijs maken? Je kunt de aardbeien nadat het ijs klaar is er natuurlijk zelf door roeren, maar je kunt ook na ongeveer 25 minuten zo'n 250 gram aardbeien in kleine stukjes of geprakt toevoegen in de ijsmachine. 

  1. Wanneer je het ijs liever wat dikker en steviger hebt dan dat het uit de machine komt, laat het dan nog wat harder vriezen in de vriezer. Het ijs hoeft niet direct op, je kunt dit ongeveer een week tot anderhalve week in de vriezer bewaren. 

This entry was posted on maandag 8 juli 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.