Het festival der zoete verleidingen

maandag 12 augustus 2013

Afgelopen weekend (8 t/m 10 augustus) was het zover, de 2e editie van het festival der zoete verleidingen, oftewel 'Zoet!' Zelf ben ik op de laatste dag geweest, omdat ik de andere dagen moest werken. Op de eerste dag van het festival was een taartenwedstrijd met in de jury o.a. de winnaar van 'heel Holland bakt' Rutger. Van deze wedstrijd ging de opbrengst van iedere taartpunt naar het goede doel.

Mijn dag (de zaterdag) begon met een demo van Mariëlle van de koekenbakkers. Met haar bedrijfje in koekjes en workshops is zij een 'echte koekenbakker'. Zo verkoopt ze heuse koekjeskaarten, nee niet van papier maar een echt koekje met boodschap. In de demo heeft Mariëlle een aantal basis dingen uitgelegd in het decoreren van koekjes met icing. Erg interessant, zelf leer ik vooral van het kijken dus mijn kennis over koekjes decoreren is zeker uitgebreid.

In deze blogpost zul je voor de verandering veel foto's zien, plaatjes zeggen in dit geval vaak meer! Zelf was ik in de veronderstelling meer sfeerfoto's gemaakt te hebben, maar dit viel thuis toch wel tegen. Eigenlijk was er ook veel te veel te zien!
Naast het bekijken van de demo heb ik ook heb het 'koekboek' van Mariëlle gekocht. Deze stond al geruime tijd op mijn lijstje en is dus ook een echte aanwinst in mijn boekenkast. De gele bloemetjes onderin de foto blijken veel makkelijker om te maken dan ik altijd dacht. Ze komen altijd van pas en zijn in de winkel best prijzig.
Het erf waar het festival gehouden was, was ingedeeld met een aantal zitjes om heerlijk koffie te drinken met iets zoets en ook zag ik deze 'bakslingers' hangen. De indeling was erg gezellig en er was genoeg ruimte om te parkeren, wat gratis was bovendien.
De sfeer was gezellig, er waren veel mensen en nog meer kraampjes. Het enige wat ik jammer vond was de aanduiding van de kraampjes, dit had voor mij wel iets duidelijker gemogen. Zo was het even zoeken voor ik bij de workshop plek aan kwam en bleek ik hier al een aantal keer langs gelopen te zijn.

Het festival was buiten, met het weer waren de organisatoren dus heel gelukkig! Het was niet te warm en bovendien ook droog! Wel hingen er wat donkere wolken, maar het zoete festival had hier verder geen last van.
Naast alle kraampjes bekeken te hebben, waar naast zoetigheid ook veel brocante items verkocht werden, waren er ook diverse workshops. Zelf heb ik twee workshops van Jacques Coolen gevolgd (zie foto hieronder). Hij is van oorsprong een man die met bloemen werkt. Na dit vele jaren gedaan te hebben is hij zich gaan verdiepen in de geuren en heeft hij hier ook masters in gehaald.
Bloemen en zoet? Wat heeft dat nu weer met elkaar te maken? Bloemen en zoet kunnen heel goed samen, bijvoorbeeld in bonbons gebruikt Jacques gesuikerde viooltjes of seringen als extra smaak. Maar ook om suiker te marineren maakt hij gebruik van bijvoorbeeld lavendel of rozenblaadjes. Door de suiker te marineren kun je een extra dimensie smaak aan je baksels meegeven. Zelf heb ik een potje suiker met rozenblaadjes gemarineerd, het proces duurt 5 weken (ik moet dus nog even wachten) maar wil dan een cake bakken zonder iets extra's, waarbij ik de suiker gedeeltelijk vervang door de suiker met rozenblaadjes, om de smaak niet te laten overheersen.
De potten zijn schuin en speciaal ontwikkeld met een deksel van kurk. Op deze manier kan er lucht bij waardoor het aroma proces niet stil komt te staan en het een muffig potje wordt. Mijn moeder deed ook mee aan de workshop, zij heeft een potje met rietsuiker gemarineerd en hier wat warmere geuren zoals kaneel aan toegevoegd. Jacques vertelde dat dit ook met kandij suiker kan. Een scala aan mogelijkheden dus! Naast het vullen van het potje, wat niet zo heel ingewikkeld is, kregen we ook veel uitleg over geuren, aroma's en hoe de smaak anders kan zijn wanneer deze toegevoegd word als aroma aan bijvoorbeeld suiker. Zo hou ik zelf niet van de lavendelgeur, maar als de smaak toegevoegd is aan suiker door het marineren kan ik dit wel waarderen.

Tijdens de workshop over bonbons van Jacques Coolen werd ik kort geïnterviewd door RTV Drenthe, gelukkig voor mij heeft dit item het filmpje niet gehaald! Ik heb niets met de camera en de drie seconden die ik wel in beeld ben waren dan ook genoeg! Bekijk zeker het filmpje (dat kan hier) om een nog beter beeld te krijgen van het festival.
Op de foto hierboven zie je een 'speciale' bonbon. Jacques had eetbaar plastic meegenomen wat je kunt vergelijken met een soort rijstpapier. Dit papier kwam uit Japan en smelt wanneer dit in aanraking komt met water. Zelf moest ik erg wennen aan de textuur (gelei achtig) en had verwacht dat we de chocolade konden laten stollen waardoor je chocolaatjes kreeg met een mooie bovenkant. Dit was echter niet het geval. Wel heb ik geleerd hoe je zelf bloemblaadjes kunt gaan suikeren en heb ik dit ook kunnen proeven.

Op het festival heb ik een laatste afstudeercadeau gekregen, namelijk mijn eigen koekstempel laten maken! Hier maak ik later vast nog wel een aparte blogpost over, die verdiend het namelijk wel!
Mocht het volgend jaar weer georganiseerd worden ben ik zeker van de partij! Er was een hoop te zien en ik heb veel inspiratie opgedaan. Tot volgend jaar?!

This entry was posted on maandag 12 augustus 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.