Mango banaan smoothie

vrijdag 30 augustus 2013

Ik ben dol op smoothies en dan het liefst zonder yoghurt. Toen ik afgelopen week in de supermarkt liep zag ik dat de bananen en mango's in de aanbieding waren. Dol op een koopje kon ik dit natuurlijk niet laten liggen! Bananen kun je namelijk goed invriezen (zonder schil!) en ook mango kun je in blokjes invriezen.

Eerder vond ik het altijd lastig om te zien welke mango nu rijp was en welke ik moest meenemen. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat je dit ook niet kunt zien. De kleur van de mango is het zelfde bij rijpe en onrijpe mango's. Het trucje voor het kiezen van een rijpe mango is de geur. Een rijpe mango verspreidt een licht zoete geur bij het steeltje. Ook is het altijd goed om de mango te voelen, veert de mango een beetje mee als je er voorzichtig op drukt, dan is hij rijp.

Mango's moet je onrijp buiten de koelkast bewaren en rijp in de koelkast. Wanneer je een rijpe mango buiten de koelkast bewaard zal hij door rijpen en uiteindelijk niet meer lekker zijn. In de koelkast stopt dit rijpingsproces waardoor de al rijpe mango prima blijft.

Oké genoeg over mango's en op naar het smoothie recept wat onwijs makkelijk te maken is.

Wat heb je nodig:
- 1 bevroren middelmaat banaan
- 1 mango
- Melk

Vries je banaan in, een uur of 2 is zat, maar je kunt ze natuurlijk ook al op voorraad in de vriezer hebben liggen. Snijdt de mango in stukjes en let hierbij goed op de pit. Hoe dichter op de pit, hoe meer bitter de mango zal smaken. De smoothie wordt hierdoor minder zoet. Natuurlijk is dit op te lossen met wat suiker of zoetstof, maar zelf probeer ik dit liever te vermijden.

Doe de stukjes mango in een blender en breek de bevroren banaan in stukken. Een blender heeft altijd wat vocht nodig, in deze smoothie gebruik ik melk. Ik heb geen aantal ml hiervoor, maar voeg steeds een beetje toe tot je een drinkbare sap hebt en tevreden bent over de dikte. Wil je liever sinaasappelsap gebruiken kan dat natuurlijk ook.

Door de bevroren banaan is het een koud drankje en heb je geen ijsblokjes nodig. Ook zorgt de banaan ervoor dat het mengsel wat dikker is. Bevroren banaan kan ook een heerlijke basis zijn voor ijs zonder zuivel.

Op de valreep heb ik dit recept ook ingezonden voor het 'foodblogevent augustus' die wordt gehouden op de blog 'lekker happen' van Daisy. De winnaar van het foodblogevent krijgt namelijk de eer om de volgende te houden. Daisy won de maand juli met haar peren vijgencompote met geitenkaas.

This entry was posted on vrijdag 30 augustus 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.