Aangevette slagroom

vrijdag 27 september 2013

Met de R in de maand en het iets frisser wordende weer kun je goed merken dat de herfst zijn aantocht maakt en het straks weer winter wordt. Aan de ene kant vind ik deze periode heerlijk, de speculaas en koekkruiden mogen dan weer tevoorschijn komen, de geur van kaneel vind ik heerlijk en ook de warme chocomelk mag weer officieel! Aan de andere kant mis ik die maanden toch wel het zonnetje en moet ik ook mijn zomerjas inruilen voor mijn winterjas!

Bij de herfst denk ik vooral aan bakken met appel, zo stonden er al appelkaneel cupcakes op mijn blog en mocht ik deze ook maken voor een bruiloft twee weken terug. Kort vertelde ik toen al wat aangevette slagroom was, maar na wat vragen hierover leek het me slim om een uitgebreider berichtje te maken. Natuurlijk heb ik de toefjes nu ook herfstachtig versierd met kaneelsuiker!

Wat heb je nodig:
- 200 ml slagroom
- 80 gram mascarpone
- 4 el suiker

De aangevette slagroom maak je door bij iedere 100 ml aan slagroom, 40 gram mascarpone toe te voegen. Begin met het opkloppen van de slagroom met 2 el suiker, zoals je dit normaal ook zou doen. Voeg dan de overige twee el suiker toe. Zet de mascarpone al wel uit de koelkast zodat het straks makkelijk te roeren is. Weeg de mascarpone af en roer dit in een bakje even glad en voeg dit bij de geklopte slagroom toe. Mix dit nog even met de mixer zodat het een egaal en stevige slagroom wordt. Deze slagroom smaakt niet heel veel anders, maar zorgt ervoor dat de toef mooi blijft staan en ook langer zijn vorm houdt dan 'gewone' slagroom.
Deze cupcakes heb ik afgemaakt met wat kaneelsuiker. Dit potje heb ik gekocht bij de jumbo toen ik het zag staan. Ik geloof namelijk dat niet iedere supermarkt dit verkoopt! Het is naast heerlijk als decoratie, ook heerlijk om te gebruiken in een suikerbrood of in de cake zelf.

This entry was posted on vrijdag 27 september 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.