Appel kaneel bavarois taart

vrijdag 8 november 2013

De titel verklapt eigenlijk al wel wat voor taart het is. Hij past dan ook prima in mijn rijtje van bavarois taarten. Zo maakte ik eerder al een mango bavarois taart, een aardbeien bavarois taart en deed ik een poging tot een sinaasappel bavarois taart, wat uiteindelijk een heerlijk toetje werd.

Deze taart heb ik gemaakt voor mijn tante, die trakteerde op haar werk voor haar verjaardag. Naast de bavarois taart, maakte ik ook een slagroomtaart met rood fruit en chocoladestaafjes. Deze komt later online!

Wat heb je nodig:
- Taartschelp (klik hier voor het recept)
- 250 gram appels in stukjes
- 55 gram suiker
- 1 tl kaneel
- 25 ml water
- 3 blaadjes gelatine
- 250 ml slagroom voor de bavarois
- 2 el suiker
- 100 ml slagroom voor de decoratie
- 2 el suiker
- Optioneel caramelsaus

Begin met het maken van de taartschelp, zoals beschreven in het recept wat hierboven gelinkt is duurt dit even door het koelen, rusten en blind bakken van de schelp. Je zou eventueel het deeg van de taartschelp wat extra smaak kunnen geven door 2 tl kaneel toe te voegen in het deeg.

Leg de blaadjes gelatine in een bakje met koud water en laat dit weken. Maak van de stukjes appel, suiker en het water een eigen appelmoes. Voeg deze ingrediƫnten toe in een magnetron schaaltje met deksel en zet de magnetron aan voor 5 minuten op 90 watt. Voeg de kaneel toe en pureer de zachte stukjes appel tot een moes en voeg hier de gelatine aan toe. Klop 250 ml slagroom met 2 el suiker tot een stevige yoghurt dikte en meng hier je eigen gemaakte appelmoes door wanneer de moes voldoende is afgekoeld. Wanneer dit nog warm is smelt je slagroom en word de bavarois niet luchtig.

Het leek me een vreemde combinatie, appelmoes met slagroom... maar het is een heerlijke frisse bavarois die ik absoluut nog eens ga maken. De kaneel is niet overheersend, waardoor het perfect in balans is.

Wanneer je taartschelp is afgekoeld voeg je de bavarois in de schelp en laat je dit in de koelkast opstijven. Klop de overige slagroom met 2 el suiker tot een stevige slagroom. Spuit hiermee rozetjes als decoratie op de bavarois taart. Zelf heb ik mijn wilton 2D spuitmondje gebruikt, maar een 1M of ander stervormig spuitmondje kan natuurlijk ook.

In het midden van de taart heb ik partjes appel gelegd met een bolletje appel als hart van de bloem. De appels waren zoetzuur, waardoor ik wat caramelsaus gebruikt heb om het af te maken. De appel partjes smaakten hierdoor wat minder zuur, waardoor de taart weer in balans was.

This entry was posted on vrijdag 8 november 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.