Glas in lood koekjes

vrijdag 13 december 2013

Deze glas in lood koekjes heb ik al een aantal keer op pinterest voorbij zien komen.. het was dan ook even goed zoeken naar snoepjes die het mooi zouden doen om als 'glas' te functioneren. Uiteindelijk kwam ik na wat zoeken op zuurtjes in een blikje van de Action terecht. Ze zijn nog niet helemaal doorzichtig, maar je ziet wel het speciale effect van het glas in lood idee terug!

De koekjesuitstekers heb ik bij de action gekocht. Het is een doosje met vier verschillende uitstekers, namelijk een cirkel, ster, hart en een bloem. Het mooie aan deze uitstekers is dat je met een druk op de 'plunger' een binnenkantje in dezelfde vorm kan uitsteken, waardoor je dus een perfect passend uitsteeksel hebt waar de snoepjes in kunnen! Het recept voor de koekjes is mijn 'no fail sugar cookie' recept waarmee ik ook mijn royal icing koekjes maak. Belangrijk is natuurlijk wel dat de uitgestoken koekjes hun vorm behouden!
Wat heb je nodig:
Voor het deeg
- 225gr boter
- 200gr suiker
- 1 ei
- 1 theelepel vanilla extract
- 0.5 theelepel zout
- 1.5 theelepel bakpoeder
- 420gr bloem
Voor het glas effect:
- Zuurtjes

Laat de boter op kamertemperatuur komen en snijd de boter in blokjes, doe de suiker erbij en meng het met een mixer tot een romig mengsel. Voeg daarna het ei en het vanille extract toe. Voeg het zout, bakpoeder en een gedeelte van de bloem toe en mix dit tot het helemaal gemengd is. Voeg de bloem toe in gedeeltes en blijf mixen. Het zal steeds moeilijker worden om de bloem egaal te mixen met de rest, doe daarom het laatste beetje even met de hand en kneed alles goed door. Verdeel het deeg door de helft en maak twee platte schijven die je in plastic folie zo'n twee uur laat koelen in de koelkast.  

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius en begin met de zuurtjes. In mijn doosje met zuurtjes zaten drie kleurtjes die ik netjes verdeeld heb per kleur in een zakje. Sla dan met een hamer de zuurtjes kapot. Let wel op dat het zakje door de scherpe randjes ook wat kapot zal gaan. Een handdoek eronder is dus een goed plan. Rol het deeg uit tot een platte koek van ongeveer 3-4 mm dikte. Steek je koekjes uit en vul het midden met een kleur zuurtje naar keuze. Zorg dat alles goed bedekt is, kleine gaatjes geven niet, het zuurtje smelt straks in de oven en wordt een egale plak. Bak de koekjes zo'n 15 minuten tot ze goudbruin zijn.
Laat de koekjes afkoelen op de bakplaat. Het zuurtje is namelijk nog niet opgesteven en dit is ook het moment om eventuele luchtbelletjes door te prikken met een naald of prikker. Zelf vond ik dit niet heel storend en heb ik deze stap overgeslagen. De donkere puntjes in het zuurtje die je bij mij ziet zijn dan ook de luchtbelletjes die ontstaan zijn tijdens het smelten en weer opnieuw  uitharden van het zuurtje. De koekjes zijn lekker, maar het zuurtje blijft hard. Toch vallen ze hier goed in de smaak en zal ik ze zeker nog eens maken!

This entry was posted on vrijdag 13 december 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.