Hazelino's

woensdag 21 mei 2014

Bij het bekijken wat ik wilde maken in de foodblogswap van december, zag ik bij Judith van JudithsCakes deze schuimgebakjes voorbij komen. Ik ken ze als 'hazelinos', maar simpel gezegd zijn het gewoon hazelnoot schuim gebakjes met mokka crème. Geïnspireerd door de foto van Judith en mijn herinneringen aan de hazelino (die we heerlijk haalden bij van Orsouw in Zwolle, yum!) vinden jullie hierbij mijn versie van dit heerlijke gebakje! Het gebakje viel goed in de smaak en wordt dan ook zeker snel nog een keer gemaakt.

Het opbouwen van de taartjes is niet veel werk, ik deed dit dan ook voor ik ze aan de visite gaf. Door de vocht in de botercrème worden de schuimlaagjes soppig als de taartjes te lang staan. Vers zijn ze dan ook echt het lekkerst!


Wat heb je nodig:
Voor de schuimlaagjes
-  3 eiwitten
- Snuf zout
- 100 gram hazelnoot krokant
- 100 gram poedersuiker
- 160 gram fijne suiker 
Voor de botercrème
- 250 gram roomboter op kamertemperatuur
- 400 gram banketbakkersroom
- 100 gram poedersuiker 
- 1 el mokka extract of sterke koffie
Voor de decoratie
- Hele hazelnoten
- 300 gram hazelnoot krokant 

Begin met het maken van de schuimlaagjes. Klop de eiwitten met de snuf zout stijf en voeg steeds een beetje suiker toe. Wanneer de schuim stijf is en je suiker allemaal is toegevoegd spatel je de poedersuiker en de hazelnoot krokant toe. Door de poedersuiker word het mengsel wat stugger en de hazelnoot krokant geeft straks een lekkere bite. Spuit op een bakplaat met bakpapier rondjes van 
ongeveer 6 cm in diameter. Niet te dun, maar ook zeker niet te dik. Uit het schuim mengsel haalde ik zo'n 25 schuimlaagjes. Laat de schuimlaagjes zo'n 40 minuten drogen in een oven op 120 graden Celsius. 
Mix dan de roomboter glad met de poedersuiker en voeg daarna de banketbakkersroom toe. Je kunt voor de banketbakkersroom natuurlijk een zakje van dr. Oetker gebruiken, maar hier lees je hoe je zelf banketbakkersroom kunt maken. Voeg als laatst mokka extract toe en proef of je voldoende hebt gebruikt. Heb je geen extract kun je ook een eetlepel sterke koffie gebruiken of een eetlepel oplos cappuccino poeder nemen. Doe de botercrème in een spuitzak met een gekarteld spuitmondje, hou nog een beetje achter om straks de zijkanten van de gebakjes in te smeren.

In mijn herinneringen hebben hazelinos twee laagjes. Neem een schuimlaagje als bodem en spuit er een laagje botercrème op. Leg hier het tweede schuimlaagjes op en spuit weer een laagje botercrème. Smeer met een mes of palletmes ook de zijkanten van de schuimlaagjes in tot de schuimlaagjes niet meer zichtbaar zijn. Leg op een bord de hazelnoot krokant. Liever iets teveel dan te weinig omdat je de ingesmeerde gebakjes door het krokant gaat rollen. Spuit als finishing touch een klein toefje op de bovenkant en leg hier een hele hazelnoot in.

De hazelnoot krokant is makkelijk zelf te maken door hele hazelnoten te roosteren en deze dan tot kleine stukjes te maken met een keukenmachine (niet te lang ander wordt het poeder). Natuurlijk is het ook kant en klaar te koop van bijvoorbeeld Dr. Oetker of bij een groothandel. Op de blog van Judith las ik dat dit in de Duitse supermarkt makkelijk te vinden is, zelf ben ik het daar nog niet tegen gekomen. Mocht je het vinden neem het dan absoluut mee. Het is namelijk niet alleen lekker bij taart of cakepops maar ook over ijs is een schepje krokant heerlijk.

This entry was posted on woensdag 21 mei 2014 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

2 reacties op “Hazelino's”

  1. Hoi Helen,

    Wat leuk zeg, ik zie ze nu pas:) Heerlijk zijn ze he!
    Dankjewel voor de link!

    Groetjes, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn heerlijk Judith! Dankje voor je inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.