Angel Food Cake met frambozen saus

woensdag 11 juni 2014

Op Pinterest neus ik graag naar alles wat mooi en lekker is. Zo kwam ik ook met grote regelmaat de “Angel Food Cake” tegen, een cake met alleen maar eiwitten, waardoor die ook van kleur mooi licht is. Ik was dan ook erg benieuwd wat verder het verschil was met de Moskovische biscuits die ik altijd bak voor bijvoorbeeld slagroomtaart of fondant taarten. Tijd om er eentje te bakken dus!

Dit recept komt van Sweet and Savory by Shinee en is een Angel Foodcake met aardbeiensaus. Bij het lezen van het recept zag ik dat het met 'cake flour' gemaakt werd.. Oke, dat kan, even googelen maar. Via google kwam ik erachter dat dit een soort bloem is met minder proteinen, die later gluten worden. In 'all purpose' bloem zit zo'n 10% proteine, terwijl er in cake flour slechts 8% zit. Natuurlijk kun je zeggen, ach wat boeit het! De cake met cake flour is wat sponziger en flexibeler dan anders. Cake flour is prima zelf te maken, door bij iedere 145 gram bloem, 20 gram bloem te vervangen door maizena. Zeef dit samen zodat het vermengd is en voila, cake flour!

Wat heb je nodig:
Voor de cake
- 125 gram bloem
- 20 gram maizena
- 2x 180 gram suiker apart afgewogen
- Schil van 1 sinaasappel geraspt.
- 12 eiwitten (je kunt ook eiwitpoeder nemen)
- Flinke snuf zout
- 2 tl vanille extract
Voor de frambozen saus
- 300 gram frambozen (bevroren of vers)
- Honing of suiker naar smaak

Begin met het voorverwarmen van de oven op 160 graden Celsius. Zeef de bloem en de maizena goed door elkaar en meng hier 180 gram suiker door. Rasp de schil van een sinaasappel en meng dit door het suiker en bloem mengsel.


Scheid de 12 eieren (het eigeel heb je niet nodig!) of gebruik eiwitpoeder en klop deze eiwitten met een flinke snuf zout in een vetvrije kom tot je stevige pieken eiwitten hebt. Het is erg veel eiwit en mijn staande mixer kon dit qua volume net aan. Ik raad dan ook aan om de eieren te delen en dit in twee keer te kloppen. Voeg 180 gram suiker beetje voor beetje toe aan het eiwit en voeg als laatst de vanille extract toe. Voeg alle eiwit bij elkaar in een kom en spatel voorzichtig het bloem mengsel door de eiwitten. Zorg dat er niet teveel lucht verloren gaat, maar het mengsel wel goed gemengd is.


Het originele recept zegt dat het invetten van je vorm niet nodig is, het mengsel heeft namelijk iets stroefs nodig om langs omhoog te kruipen. Na dit getest te hebben raad ik je aan om hem wel in te boteren en met bloem of suiker te bestuiven, net als je bij een soufle zou doen. De cake komt dan mooier uit de vorm. Voeg het mengsel in je bakvorm en ga met een saté prikker door het mengsel om de lucht bellen te verminderen. Smeer de bovenkant mooi plat af en bak de cake zo'n 40 tot 45 minuten op 160 graden Celsius tot een prikker er schoon uit komt. Laat de vorm afkoelen voor minstens 90 minuten en het liefst op de kop. Een bundt vorm is handig vanwege het midden, maar een springvorm zou ik op zijn kop op een afkoel rek zetten. Door het op de kop koelen wordt de cake niet zo droog.


Tijdens het afkoelen kun je de saus maken, voeg de frambozen in een pannetje en laat dit zo'n 5 minuten koken en voeg zoveel honing of suiker toe tot je de saus lekker vind smaken.


Voor dit recept gebruiken ze in Amerika een heuse Angel Food Cake pan, dit is te vergelijken met een 'simpele' bundt vorm zonder versiersels, al kun je ook prima een springvorm gebruiken voor dit recept. Ik heb mijn nieuwe 28cm ronde 'Frankfurter Kranz' vorm hiervoor gebruikt. Ik hield iets mengsel over vanwege het grote gat in het midden, maar dit is niet heel erg. In een 26cm springvorm houdt je geen mengsel over.


Na het proeven merkte ik dat de cake veel witter is dan een moskovisch biscuit. Dit komt doordat er geen eigeel of vet wordt toegevoegd in de cake. Hij is erg luchtig, sponzig en flexibel (de cake veert terug na indeuken) en heerlijk licht om te eten. De cake is wat zoeter dan een moskovisch biscuit en ik snap na het proeven erg goed waarom Amerikanen dit recept gebruiken voor lichte taarten. De Angel Food Cake maak ik zeker nog eens!

This entry was posted on woensdag 11 juni 2014 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.