Kokos shortcake met aardbeien

woensdag 23 juli 2014

Het leukst aan bakken vind ik de variatie die er is. Je kunt zoet bakken, maar ook hartig. Hoewel ik graag kook 'uit de losse pols' is het bakken natuurlijk een precisie werkje. Een paar gram te veel van iets, of te weinig kan nog wel eens een verschil maken. Hoe meer ik bak, hoe beter ik ook bepaalde dingen uit een recept vis waarvan ik denk dat het niet helemaal klopt. Bijvoorbeeld het invetten van een bakvorm, altijd doen! Je kunt hem namelijk altijd bestrooien met wat bloem als je toch een stroeve vorm nodig hebt als je cake bijvoorbeeld 'moet klimmen'. Natuurlijk is het geven van je eigen draai aan je baksel (hartig of zoet!) altijd leuk. Zo ook met deze cake, die ik in het Delicious bakboek vond. Het recept voor de shortcake heb ik als basis gebruikt. In het boek kwam er een ricotta laagje over de cake met frambozen en frambozen jam. Klonk lekker, maar ik koos voor aangevette slagroom met aardbeien, yum!

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met het maken van mijn eigen pot vanille suiker. Iedere keer als ik leeg geschraapte vanille peultjes overhoud, stop ik deze in de pot. Het is eigenlijk een decoratieve fles met een kurken 'deksel'. Waarom juist deze pot? In de suiker marineer workshop die ik op het festival der zoete verleidingen volgde afgelopen jaar, leerde ik dat het marineren van suiker het best gaat in een pot met kurken deksel.

Wat heb je nodig:
Voor de cake:
- 225 gram amandelmeel (of fijngemalen amandelen)
- 75 gram melkpoeder (o.a. te koop bij de AH, van het merk ELK, staat bij de koffiemelk)
- 100 gram bloem (of rijstebloem wanneer je geen gewone bloem wilt gebruiken)
- 60 gram fijne kokos (liefst gemalen)
- 2 el bakpoeder
- 50 gram vanille suiker
- 250 ml melk
Voor de topping:
- 200 ml slagroom
- 4 el vanille suiker
- 80 gram mascarpone
- 200 gram aardbeien

De cake is zonder ei en boter, ergens heel gek maar het werkt goed! Hij heeft door de kokos iets weg van een kokosmakroon (al is dit met eiwit), maar is lekker smeuïg door de vetten die in amandelen zitten. Het maken van de cake is dan ook niet meer dan alle droge ingrediënten met elkaar mengen en daarna de melk hier doorheen te roeren tot je een stevig maar egaal mengsel hebt. Verwarm de oven voor op 170 graden Celsius en vet je bakvorm lichtjes in. Ik gebruikte een langwerpige bakvorm met losse bodem van 36 cm lang en 13 cm breed. Druk het mengsel goed in de vorm en bak dit zo'n 20 tot 25 minuten tot het gaar en goudbruin is.

Laat de cake afkoelen en begin daarna met het schoonmaken van de aardbeien. Snijdt ze in kwarten en zet ze apart. Klop de slagroom met de suiker tot stevige pieken en meng daarna de mascarpone erdoor. Meng nog even goed tot je weer een egale massa hebt. Qua smaak doet de mascarpone niet heel veel, wel blijft de slagroom steviger en zakt hij minder snel in wanneer de aardbeien erop liggen. Je kunt er voor kiezen om de aardbeien netjes in rijtjes op de slagroom te zetten. Dit staat erg chique, maar het speelse effect van hier en daar een aardbei vind ik zelf net zo mooi. De decoratie is namelijk ook iets wat je bij ieder recept lekker naar je eigen hand moet zetten!.

This entry was posted on woensdag 23 juli 2014. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.